Sociala medier – hur har utvecklingen sett ut?

Man frågar idag hur utvecklingen av sociala medier ser ut. Ökar den, eller minskar antalet användare? Från att ha varit ett sätt för människor att kommunicera med varandra i grupp, har de sociala medierna utvecklats även för företag och institutioner att nå sina målgrupper, kan förklaringen ligga där?

Det flaggas för att användandet av sociala medier minskat på sistone. Det kan ha att göra med att företag satsar hårt på att marknadsföra sig på dessa platser och att den privata känslan minskat. En annan förklaring kan vara att antalet sociala medier ökat lavinartat under senare år. Nu finns en mängd sajter att välja mellan och de tidigare ledarna Flickr, Facebook, -Twitter med flera har fått stor konkurrens. Flickr och Facebook startades 2004 och Twitter 2006. Facebook hade 2013 1,1 miljard aktiva användare. Förutom att skriva inlägg, lägga upp bilder och videor, kan man även chatta med vänner som är online samtidigt. En förklaring till användarminskandet kan vara att en annan webbsajt ökat, det är Skype som får fler och fler användare. Man kan fråga sig om Skype kan räknas till sociala medier, men klart är att man kan ringa, videosamtala, och även chatta med denna tjänst. Twitter har en begränsning med 140 tecken för varje inlägg. På Facebook kan användarna skriva längre texter men de begränsas då i visningen. Korta koncisa inlägg tycks alltså vara melodin. Detta verkar vara receptet i alla sociala kontakter över internet och mobilnätet, som SMS till exempel. Vill du få fram ditt budskap: Bli inte långrandig. Där är väl den stora skillnaden mellan de första sociala mediekontakterna då internet skapades och även i våra dagar: Skicka mejl och du behöver inte begränsa dig. Meddela dig på Twitter däremot: Håll dig kort. Utvecklingen inom sociala medier kan därmed sammanfattas med att fler och fler nya spännande sajter tillkommer och användarna bör begränsa sig när de framför sitt budskap.